خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیال دست. آن بازی است که در مجالس کنند و آن چنان است که یک کس در کنار دیگری پشت سر او بنشیند و آن شخص عبا یا پرده ای بر سر خود و آنکه در کنار اوست کشد بحیله ای که شخص عقبی بالمره در انظار پنهان گردد و معلوم نشود و قدری از شانه های آنکه بکنار اوست نیز پوشیده شود آنگاه شخص کنار نشسته دستهای خود را بر پشت برد و نگهدارد و آن شخص عقبی دستهای خود را بعوض دستهای کنار نشسته برآرد و این پیشی شروع بحرف زدن یا گفتن کند و آن عقبی بدستهای خود که بیرون آید حرکات او را مطابق حرف زدن او بعمل آورد از قبیل دست حرکت دادن و دست بر سبال و صورت کشیدن و گرفتن نی قلیان بر دست و به دهن گذاشتن همه حرکات از دستهای آن عقبی بجهت این یکی که در کنار اوست بعمل آیند و بر ناظران و مجلسیان چنین مفهوم می گردد که این دستهای خود شخصند که بحرکات ارادی حرکت کنند. (از لغت نامه ٔ محلی شوشتر نسخه ٔ خطی ).
لغت‌نامه دهخدا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
اینجا هم هستم

باید و است

جمعه, ۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴ ب.ظ

شب بود و بینمان بحث. بحث احکام بود. من می‌گفتم همه باید نماز بخوانند تا برسند هرچند هرکسی به جایی. او می‌گفت اگر دیدی نمازت جایی نمی‌برد لازم نیست بخوانی. من به قرآن و حدیث استناد می‌کردم. او به شمس و مولوی و گادامر! وسط بحث گفت مهدی نمازم را نخوانده‌ام، می‌روم بخوانم. گفتم باشه. من هم نماز نخوانده بودم.

۹۳/۱۲/۰۸

نظرات  (۳)

نماز عبادتی است که آثار آن به مرور زمان خودش را نشان می‌دهد، و طول این زمان هم به کیفیت نماز خوانده شده و اخلاص فرد دارد؛ برای همین هم بسیار باید صبور بود.
پاسخ:
بله، درست است.
۰۸ اسفند ۹۳ ، ۲۱:۵۲ میثم علی زلفی
سلام
حرف شما درست است.(در هر شرایطی نباید نماز را ترک کرد)  علامه طباطبایی در المیزان جایی همین بحث را مطرح می کند.  الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر  - بعد می گوید ذات نماز اینگونه است که انسان را از فحشا دور می کند. ولی نکته اینجاست به اندازه فحشا در اطرافمان باید نماز بخوانیم . یعنی اگر واجبات کفاف نمی دهد نافله ها هم  اضافه شود و در  مرحله بعد نماز های مستحب دیگر.
پاسخ:

سلام

من که با شما موافقم ولی این دوست ما تفسیر عجیبی از «ولایت» ائمه دارد که بنا بر آن، علمای دین تقریباً ول‌معطلند. فلذا ایشان ارجاع به علما را که اصلاً نمی‌پذیرد. از قرآن و احادیث هم فهم متفاوتی دارد. حالا بحث ما هنوز ادامه دارد. تأکید این پست بر عمل نادرست خودم بود که نماز نخوانده بودم و داشتم برایش استدلال می‌کردم که همه باید نماز بخوانند.

یا مثلا برعکس این پست میشه اینکه ما سه ساعت میشینیم راجع به لزوم یک کاری صحبت میکنیم، با استفاده از دیدگاه های مختلف، اونوقت موقع کار هیچکس نیست :|
پاسخ:
آخر صحبت‌ها تقسیم وظایف کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی