خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیال دست. آن بازی است که در مجالس کنند و آن چنان است که یک کس در کنار دیگری پشت سر او بنشیند و آن شخص عبا یا پرده ای بر سر خود و آنکه در کنار اوست کشد بحیله ای که شخص عقبی بالمره در انظار پنهان گردد و معلوم نشود و قدری از شانه های آنکه بکنار اوست نیز پوشیده شود آنگاه شخص کنار نشسته دستهای خود را بر پشت برد و نگهدارد و آن شخص عقبی دستهای خود را بعوض دستهای کنار نشسته برآرد و این پیشی شروع بحرف زدن یا گفتن کند و آن عقبی بدستهای خود که بیرون آید حرکات او را مطابق حرف زدن او بعمل آورد از قبیل دست حرکت دادن و دست بر سبال و صورت کشیدن و گرفتن نی قلیان بر دست و به دهن گذاشتن همه حرکات از دستهای آن عقبی بجهت این یکی که در کنار اوست بعمل آیند و بر ناظران و مجلسیان چنین مفهوم می گردد که این دستهای خود شخصند که بحرکات ارادی حرکت کنند. (از لغت نامه ٔ محلی شوشتر نسخه ٔ خطی ).
لغت‌نامه دهخدا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
اینجا هم هستم

میراث‌خوار

دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۳۷ ب.ظ

صبح‌ها پدرم می‌رساندم مدرسه. انگار همیشه دیر باشد، با حداکثر سرعت و شتاب راه می‌رفت و من به دنبالش، هر چند قدمی که راه می‌رفتم، چند قدمی می‌دویدم. هیچ‌وقت ولی از او نخواستم که سرعت گام‌هایش را کم کند. تندتند راه رفتنش را دوست داشتم.

صبح‌ها که با پدرم به سمت مدرسه می‌رفتیم حرفی نمی‌زدیم. برعکس‌ مادرم که همیشه در کار تذکر و سفارش بود، پدرم فقط یک کار می‌کرد: بلندبلند و شمرده‌شمرده آیة الکرسی را می‌خواند. معلوم بود برای من می‌خواند. برای اینکه یادش بگیرم. برای اینکه حفظش کنم. او می‌خواند و من همراهش توی ذهنم تکرار می‌کردم. چند قدم راه می‌رفتم و چند قدم می‌دویدم. حتی رویم نمی‌شد آیة الکرسی را بلند بخوانم.

نزدیک بیست سال از آن روزها می‌گذرد. گاهی خودم را در خیابان پیدا می‌کنم درحالی‌که با حداکثر سرعت و شتاب ممکن قدم برمی‌دارم و در ذهنم آیة الکرسی را می‌خوانم. هنوز رویم نمی‌شود آیة الکرسی را بلند بخوانم.

۹۵/۰۳/۱۰

نظرات  (۴)

۱۰ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۴۵ کمی خلوت گزیده!
:)
پاسخ:
:)
ای قربان پدران ، دل نابشان و آیه الکرسی خواندنشان. این روایتها بیشتر از نصیحت های منبری دل آدم را به تثبیت میرساند.
 
پاسخ:
:)
۱۱ خرداد ۹۵ ، ۰۸:۵۶ میثم علی زلفی
دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"2 Arabic Style","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:2 Arabic Style; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"2 Arabic Style","serif"; mso-ascii-font-family:"2 Arabic Style"; mso-hansi-font-family:"2 Arabic Style"; mso-bidi-font-family:2 Arabic Style; mso-bidi-language:AR-SA;} -->

الکافی (ط - دارالحدیث) ؛ ج‏9 ؛ ص372

ْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: مَنْ‏ سَنَ‏ سُنَّةً حَسَنَةً، فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلى‏ یَوْمِ الْقِیَامَةِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یُنْقَصَ‏  مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْ‏ءٌ».


کسی که سنت حسنه ای را به جا بگذارد این سنت از هر کسی که سر یزند ثوابش تا قیامت برای او نیز هست. بدون اینکه از ثواب دیگران کم شود.

خوشا به حسنه ای که پدر برای خودش ساخته؛ فکر کنم نوبت شماست برای خودت حسنه ای بسازی.

برادر مهدی دست بجنبون.
پاسخ:
:)
اگه از مرده توقعی باشه از سرباز هیچ توقعی نیست. دستی ندارم که بجنبانم.
سلام
ان شاءالله خودتون پدر میشینُ برا فرزندتون بلند بلند و شمرده شمرده آیة الکرسی میخونید تا یاد بگیره...



+ منم گاهی این تفاوت ها میاد تو ذهنمو درگیرم میکنه...
پاسخ:
سلام
ممنون، ان شاالله.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی