خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیال دست. آن بازی است که در مجالس کنند و آن چنان است که یک کس در کنار دیگری پشت سر او بنشیند و آن شخص عبا یا پرده ای بر سر خود و آنکه در کنار اوست کشد بحیله ای که شخص عقبی بالمره در انظار پنهان گردد و معلوم نشود و قدری از شانه های آنکه بکنار اوست نیز پوشیده شود آنگاه شخص کنار نشسته دستهای خود را بر پشت برد و نگهدارد و آن شخص عقبی دستهای خود را بعوض دستهای کنار نشسته برآرد و این پیشی شروع بحرف زدن یا گفتن کند و آن عقبی بدستهای خود که بیرون آید حرکات او را مطابق حرف زدن او بعمل آورد از قبیل دست حرکت دادن و دست بر سبال و صورت کشیدن و گرفتن نی قلیان بر دست و به دهن گذاشتن همه حرکات از دستهای آن عقبی بجهت این یکی که در کنار اوست بعمل آیند و بر ناظران و مجلسیان چنین مفهوم می گردد که این دستهای خود شخصند که بحرکات ارادی حرکت کنند. (از لغت نامه ٔ محلی شوشتر نسخه ٔ خطی ).
لغت‌نامه دهخدا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
اینجا هم هستم

شروع تلاش‌هایم برای انجام‌دادن پایان‌نامه تقریباً با شروع وبلاگ‌نویسی‌ام همزمان بود. حالا نماد این دو را کنار هم می‌بینید: سمت چپ، پایان‌نامه‌ای که تازه ازش دفاع کردم و سمت راست هدیه‌ای از طرف خوانندگان «خیالِ دست»؛ و این دومی هیجان‌برانگیزتر است!


۹۴/۰۵/۱۴

نظرات  (۱۲)


سلام. تبریک می‌گم. موفق باشید.

+ صادق زیبا کلام، سعید زیبا کلام؛ این دو تا ارتباطی به هم دارن؟
پاسخ:
سلام، ممنون.
+ برادر هستند، با نظراتی ۱۸۰ درجه مخالف هم.
۱۵ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۴۸ کمی خلوت گزیده!
سلام.مبارک باشه، هر دو.
ان شاءالله که هر دو به درد هر دو دنیاتون بخوره!
پاسخ:
سلام، ممنون.
۱۵ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۵۸ کمی خلوت گزیده!
فقط من کامنت های اون پست رو الآن دنبال کردم که ببینم روندش چی بوده؟ آخرش دیدم یه کتاب دیگه تصویب شده. اما یه کتاب دیگه دادن! انگار در نهایت دسته ی دوم دست از سرشان برنداشته!
پاسخ:
نمی دونم چی تصویب شد، ولی برداشت من این بود که همین کتاب تصویب شده بود.
۱۵ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۵۰ میثم علی زلفی
مبارکت باشه
خیلی خوشحال شدم و کمی ناراحت. خوشحال برای تمام شدنت و ناراحت برای شاید تمام شدنت.
پاسخ:

ممنون. نه، تا وقتی زنده‌ام تمام نمی‌شوم.

۱۵ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۱۶ فاطمه نظریان
اول اینکه آرزو دارم در مراحل بعدی زندگی تان هم مثل این مرحله ای که پشت سر گذاشتید موفق باشید.
دوم اینکه، اصلا قابل شما را نداشت و دفاع و پایان نامه بهانه ای شد برای تقدیم یک یادگاری از دوران وبلاگ نویسی هایمان که امیدوارم مورد پسند واقع شود.

+به «خلوت گزیده»:
همان کتابی که تصویب کردیم را خریدیم;)
پاسخ:

اوّل خیلی ممنون.

دوم، این کتاب علاوه بر جنبه‌ی خاطره بودنش، واقعاً کتاب خوبی به‌نظر می‌آید. امیدوارم دوران پس‌ازدفاعم زود تمام شود و شروع کنم به خواندنش.

سلام
مبارک باشد. خداقوت!
این دوران پس از دفاع چه صیغه ایست؟ مگر با دفاع کردن همه چیز تمام نمی شود؟!! ( با ناله بخوانید)
پاسخ:

سلام، ممنون.

چرا تمام می‌شود، خیالتان راحت. فقط یک سری اصلاحات را باید اعمال کنید که آن هم چیز خاصی نیست. منظورم از «دوران پس‌ازدفاع» آن حالتی است که معمولاً برای دانشجویان بعد از دفاعشان پیش می‌آید و تا مدتی ادامه پیدا می‌کند. حالتی که دانشجو نه تنها میل و رغبتی به کتاب و مقاله و درس و بحث و پژوهش ندارد، که از آن‌ها متنفر می‌شود. چند روز پیش یکی از دوستانم تعریف می‌کرد که تا چند وقت بعد از دفاعش، حتی دیدن کاغذ A4 حالش را بد می‌کرده!

من هم الآن کمی تا قسمتی این حال را دارم. مخصوصاً روز بعد از دفاع دیدم حتی پست‌های دو-سه خطی فیسبوک و پلاس را هم نمی‌توانم بخوانم! فکر کنم کم‌کم بهتر می‌شوم.

ممنون که به دوستان نشون دادین ماموریت ما انجام شد.

 من «دوره صغری» بعد از دفاعم یک هفته طول کشید و از فرط ذوق زدگی حس میکردم روحم از جسمم جدا شده و داره نزدیک سقف! حرکت میکنه!
 اما «دوره کبری» بعد از دفاع ام شش ماه طول کشید و در همین وضعیتِ استراحتِ خوانشی قرار داشتم. خیلی هم خوب بود! از زندگی بدون کتاب هم میشه لذت برد!


+باز هم اینجا تبریک میگم. انشالله که موفقیت های بیشتری نصیبتون بشه هم مادی و هم معنوی.

پاسخ:

خواهش می‌کنم.

امیدوارم بتونم لذت ببرم ولی با شناختی که از خودم دارم، بعید می‌دونم. روی همین حساب امیدوارم «دوره‌ کبری»ام خیلی طولانی نشه.

+ بسیار ممنون.

می شود یک دانشجو در دوران قبل از دفاع، دوران پس از دفاع را تجربه کند؟ (با گریه بخوانید)
پاسخ:

بله، می‌شود! کلاً در دوران کار روی پایان‌نامه هر اتفاقی ممکن است بیفتد. واقعاً خیلی دوران سختی است اگر بخواهید کار جدی کنید. ولی پیشنهاد من این است که اوّلاً کار را خیلی برای خودتان بزرگ نکنید این همه دانشجو بوده‌اند و کار کرده‌اند و دفاع کرده‌اند،‌ شما هم یکی از همین‌ها. ثانیاً مواقعی که حال و حوصله‌ی کار کردن ندارید، خیلی راحت رهایش کنید و در عوض بپردازید به کار دیگری که دوست دارید. ثالثاً هر وقت حال کار کردن داشتید سفت و سخت بچسبید به کار و رهایش نکنید. قدر این ساعات را بدانید! رابعاً برای خودتان در طول روز اشتغالات و تفریحات دیگری فراهم کنید و جدیشان بگیرید. خامساً سعی کنید از کار روی پایان‌نامه لذت ببرید. گاهی فکر کنید که اگر نیامده بودید فلسفه علم و به جایش داشتید مزخرفات مهندسی و علوم‌پایه را می‌خواندید الآن چه حسی داشتید! سادساً (و این از همه مهم‌تر است) نگذارید، نگذارید، نگذارید وقفه‌ی طولانی بین کارها بیفتد. اگر حتی یک روز حال ندارید، در آن روز به اندازه‌ی پنج دقیقه کار کنید ولی کار را به مدت طولانی رها نکنید. وقتی مدتی بگذرد و شما سراغ پایان‌نامه نروید، برگشتن به حالت سابق خیلی سخت می‌شود. پس هر روز روی پایان‌نامه کار کنید ولو به قدر مثقال ذره‌ای.

سلام . من تحقیقی درباره مقایسه روش کمی و روش کیفی و فرا تحلیل در علوم اجتماعی برای یکی از درسهایم دارم. برای یک درس نسبتا فرعی  اما چند تحقیق دیگر نیز به عهده دارم که تا نیمه شهریور باید تحویل دهم . متاسفانه به دلیل تلاقی چند پژوهش نتوانستم چیزی تهیه کنم. میتونید منبع یا جزوه یا پایان نامه یا بخشی از پایان نامه و... در اختیارم بگذارید؟ یا حداقل معرفی کنید، لطفا؟
پاسخ:
سلام، راستش من اصلاً روش شناسی علوم اجتماعی کار نکرده ام و منبع خاصی سراغ ندارم. فقط این مقاله را دیده ام که شاید به کارتان بیاید. دوستان دیگری که از اینجا رد می شوند، لطفاً اگر چیزی سراغ دارید بفرمایید.
lما قرار بود یه دوره فلسفه علوم اجتماعی بگذرونیم که دو سه جلسه بیشتر برگزار نشد اما استاد دوره یه کتاب معرفی کردن که شاید به کار اقای اسکندری بیاد
کتاب مبانی پارادایمی روشهای کمّی و کیفی تحقیق در علوم انسانی
البته این کتاب رو به سختی از انقلاب پیدا کردم و فروشنده میگفتن این کتاب دیگه چاپ نشده. اما ظاهرا تقسیمش کردن در یه مجموعه سه جلدی دیگه شاید به دلیل قطور بودنش!
پاسخ:
ممنون.
ممنون . زنده باشید. از راهنمایی شما دوستان ممنونم .
پاسخ:
خواهش می کنم.
سلام. مبارک باشد. به سلامتی. انشالله به زودی تز دکتری! 
پاسخ:
سلام، خیلی ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی