خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیال دست. آن بازی است که در مجالس کنند و آن چنان است که یک کس در کنار دیگری پشت سر او بنشیند و آن شخص عبا یا پرده ای بر سر خود و آنکه در کنار اوست کشد بحیله ای که شخص عقبی بالمره در انظار پنهان گردد و معلوم نشود و قدری از شانه های آنکه بکنار اوست نیز پوشیده شود آنگاه شخص کنار نشسته دستهای خود را بر پشت برد و نگهدارد و آن شخص عقبی دستهای خود را بعوض دستهای کنار نشسته برآرد و این پیشی شروع بحرف زدن یا گفتن کند و آن عقبی بدستهای خود که بیرون آید حرکات او را مطابق حرف زدن او بعمل آورد از قبیل دست حرکت دادن و دست بر سبال و صورت کشیدن و گرفتن نی قلیان بر دست و به دهن گذاشتن همه حرکات از دستهای آن عقبی بجهت این یکی که در کنار اوست بعمل آیند و بر ناظران و مجلسیان چنین مفهوم می گردد که این دستهای خود شخصند که بحرکات ارادی حرکت کنند. (از لغت نامه ٔ محلی شوشتر نسخه ٔ خطی ).
لغت‌نامه دهخدا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
اینجا هم هستم

«اقرار ناتمامی»

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۷ ب.ظ

حق این است که خواجه احمد مرا نیز گوید: «در همه کارها ناتمامی!» ناتمام‌تر از بوسهل زوزنی، که حتی نیک از جای نمی‌توانم شد.

 

پی‌نوشت: می‌خواهم نظرتان را بدانم. کوتاهی را، آن‌طور که پست‌های اخیر کوتاه بوده‌اند، می‌پسندید یا نه؟

۹۴/۰۴/۱۵

نظرات  (۵)

میگن کسانی که نگاه درجه دو به عالم پیدا میکنن، معمولا نمیتونن کاری رو تاپایان و به خوبی انجام بدن. درگیر شدن با هرکاری لازمه اش نداشتن اون نگاه درجه دو و نقادانه نسبت به اون کار است. 

درباره پینوشت: داشتم جوشن کبیر میخوندم رسیدم به اینجا که میگه "اللهم انی اسلک باسمک یاقابِضَ کُلِّ شَىْ‏ءٍ  وَباسِطَه" یاد شما افتادم و پست قبل. این قبض پستهاتون هم حتما حکمتی داره. در این قبض و بسط دخالت نکنیم خودش به بسط ختم میشه و هر دو برای ما شیرینه. 
یاعلی
پاسخ:

بله، این نگاه درجه دو مستقیماً در اراده تأثیر می‌گذارد. درد اینجاست که وقتی با نگاه درجه دو به یک موضوع نگاه می‌کنی، دیگر نمی‌توانی آن را کنار بگذاری.

 

اگر «خیالِ دست» همین یک خوبی را داشته باشد که شما وسط دعاخواندن یادی از من کرده‌اید برایم کافی است. ممنون.

بستگی به موضوعش دارد.
پاسخ:
ممنون که جواب دادید.
۱۷ تیر ۹۴ ، ۱۶:۴۴ فاطمه نظریان
راستش من نمیدونستم به سوالتان چه پاسخی بدهم چون اصلا پسندیدن/نپسندیدن از حیث اندازه ی مطلب برام مطرح نبوده و هرچقدر سعی کردم به سوالتان پاسخ دهم باز هم پسندیدن/نپسندیدن از این حیث مطرح نشد که بتوانم پاسخ دهم. 

پاسخ:
ممنون که جواب دادید.

سلام. بستگی به موضوع، نوع نوشتار و شکل روایت داره. و به تشخیص نویسنده. :)
+برای ما هم این شبا دعا کنید. باشد کزین میانه یکی کارگر شود. :)
پاسخ:

سلام

ممنون که نظر دادید.

+ چشم، محتاجم به دعای شما. «عمریست که عمرم همه در کار دعا رفت».

با خواجه احمد حسن میمندی پسرخاله نشو :))
معمولاً خواجه‌ی بزرگ صداش میزدند تو دوران وزارتش ! 
پاسخ:
ارادت دارم خدمتشون!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی