خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیال دست. آن بازی است که در مجالس کنند و آن چنان است که یک کس در کنار دیگری پشت سر او بنشیند و آن شخص عبا یا پرده ای بر سر خود و آنکه در کنار اوست کشد بحیله ای که شخص عقبی بالمره در انظار پنهان گردد و معلوم نشود و قدری از شانه های آنکه بکنار اوست نیز پوشیده شود آنگاه شخص کنار نشسته دستهای خود را بر پشت برد و نگهدارد و آن شخص عقبی دستهای خود را بعوض دستهای کنار نشسته برآرد و این پیشی شروع بحرف زدن یا گفتن کند و آن عقبی بدستهای خود که بیرون آید حرکات او را مطابق حرف زدن او بعمل آورد از قبیل دست حرکت دادن و دست بر سبال و صورت کشیدن و گرفتن نی قلیان بر دست و به دهن گذاشتن همه حرکات از دستهای آن عقبی بجهت این یکی که در کنار اوست بعمل آیند و بر ناظران و مجلسیان چنین مفهوم می گردد که این دستهای خود شخصند که بحرکات ارادی حرکت کنند. (از لغت نامه ٔ محلی شوشتر نسخه ٔ خطی ).
لغت‌نامه دهخدا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
اینجا هم هستم

«نه هر که آینه سازد سکندری داند»

سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۳۷ ب.ظ

استادی فلسفه مقام کسی است که از جهل مرکب به جهل بسیط رسیده باشد، چنانکه سقراط اعتراف می‌کرد تنها چیزی که می‌داند این است که هیچ نمی‌داند. استادی فلسفه مقام دانستن همه‌چیز نیست. استاد فلسفه کسی است اهل گفتگو و نقدشنو. او با کسی رابطه‌ی مرید و مرادی برقرار نمی‌کند. او کسی را تأیید‌کننده‌ی صرف حرف‌هایش نمی‌خواهد. با این اوصاف، آنچه برنامه‌ی معرفت نشان می‌دهد بویی از فلسفه نبرده. این برنامه به مخاطبش آدرس غلط می‌دهد.

۹۶/۰۵/۱۷

نظرات  (۱)

۱۷ مرداد ۹۶ ، ۱۷:۱۳ عباس اسکندری
نسبتا برداشت یکسانی از این برنامه داریم. در فلسفه تنها عقل و استدلال است که آفتاب مجلس است و فیلسوف در سایه استدلال ها و پویش های ذهنی برای تقرب به حقیقت فرضی است که ارج میگیرد.
در این برنامه پیشاپیش کسی را به مقام فیلسوفی تام نشانده و به جای تبلیغ اندیشیدن و طرح مسئله هایی برای فکر کردن، منبری برای گفتن و بازگفتن آراسته شده است.  
اصولا مقایسه گفتگو های فلسفی ( مثلا گفتگوهای بریان مگی)  گفتگوهای با منصوری لاریجانی خودش خطای فلسفی و روشی است. برنامه معرفت، این ملغمه عرفان توصیه ای و فلسفه تبلیغی! کجا و گفتگوهای مگی کجا !
پاسخ:

بله، با شما موافقم. گفتگوهای مگی اصلاً‌ قابل مقایسه با برنامه معرفت نیست. البته گفتگوهای مگی هم بیشتر مخاطب عمومی را هدف قرار می‌دهد و نحوه‌ی سؤالات بیشتر درخواست توضیح از فیلسوف است و نه انتقادهای قرص و محکم و چالشی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی