خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیال دست. آن بازی است که در مجالس کنند و آن چنان است که یک کس در کنار دیگری پشت سر او بنشیند و آن شخص عبا یا پرده ای بر سر خود و آنکه در کنار اوست کشد بحیله ای که شخص عقبی بالمره در انظار پنهان گردد و معلوم نشود و قدری از شانه های آنکه بکنار اوست نیز پوشیده شود آنگاه شخص کنار نشسته دستهای خود را بر پشت برد و نگهدارد و آن شخص عقبی دستهای خود را بعوض دستهای کنار نشسته برآرد و این پیشی شروع بحرف زدن یا گفتن کند و آن عقبی بدستهای خود که بیرون آید حرکات او را مطابق حرف زدن او بعمل آورد از قبیل دست حرکت دادن و دست بر سبال و صورت کشیدن و گرفتن نی قلیان بر دست و به دهن گذاشتن همه حرکات از دستهای آن عقبی بجهت این یکی که در کنار اوست بعمل آیند و بر ناظران و مجلسیان چنین مفهوم می گردد که این دستهای خود شخصند که بحرکات ارادی حرکت کنند. (از لغت نامه ٔ محلی شوشتر نسخه ٔ خطی ).
لغت‌نامه دهخدا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
اینجا هم هستم

ما و امیدواری

سه شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۱۵ ب.ظ

حصر خانگی رهبران جنبش سبز—میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد—علی‌رغم همه‌ی بدی‌ها و زشتی‌هایش برای من از جنبه‌ای امیدوارکننده است. این امیدواری از مشاهده‌ی جو سیاسی سال‌های اخیر که حول و حوش مسئله‌ی حصر پیش آمده ناشی می‌شود. در پیش آمدن چنین جوی، «ثلاثه‌ی محصوره» و هوادارانشان بیشترین سهم را داشته‌اند. محصوران از این جهت اثرگذار بوده‌اند که تابحال مقاومت و پایداری کرده‌اند و زیر بار درخواست عذرخواهی و توبه از طرف توبه‌فرمایان—که هنوز معلوم نشده چرا خود توبه کمتر می‌کنند—نرفته‌اند. هوادارانِ این سه نفر هم در هر مکان و زمانی و به هر بهانه‌ای به حصر اعتراض کرده‌اند و آزادی رهبران سیاسی‌شان را خواسته‌اند.

رهنورد، موسوی و کروبی تنها محصوران تاریخ جمهوری اسلامی نیستند. پیش از آن‌ها نیز، هرجا حکومت با فردی مواجه بوده که از طرفی قدرت و جرأت محاکمه‌اش را نداشته و از طرف دیگر می‌خواسته او را سر جایش بنشاند و ارتباطش را با مردم قطع کند، او را در خانه‌اش حصر کرده. آیت‌الله کاظم شریعتمداری، آیت‌الله حسینعلی منتظری و آیت‌الله احمد آذری قمی از نمونه‌های برجسته‌ی محصورین در جمهوری اسلامی‌اند. مقاومت رهبران جنبش سبز و پافشاری هوادارانشان روی‌هم‌رفته در کشور جوی را ایجاد کرده که دیگر به‌سختی می‌شود از حصر و ادامه‌ی آن دفاع کرد. این موضوع باعث می‌شود که امیدوار باشیم، در آینده‌ی نزدیک و قابل پیش‌بینی، دیگر شاهد مجازات‌های خودسرانه در جمهوری اسلامی نباشیم.

۹۶/۰۵/۱۰

نظرات  (۵)

۱۰ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۳۴ فاطمه نظریان
جالب میدونید چیه، نسلی که اصلا سنش قد نمیداده به سال 88 و ماجراهاش الان در نظرشون محصورین به عنوان قهرمان دارن شکل میگیرن؛ به عنوان کسانی که مورد ظلم قرار گرفتند، بر عکس چیزی که محصور‌کننده‌ها دنبالش بودند/هستند. و به نظر من اگر همچنان این روند ادامه پیدا کنه با توجه به تصوراتی که داره برای نسل جدید شکل میگیره عواقب اصلا خوبی برای محصور‌کننده‌ها در دراز‌مدت تصور نمیشه. یعنی اگر سود خودشونم بخوان در نظر بگیرن، بهتر آن است که زودتر این روند را تغییر بدهند.
پاسخ:
بله، کاملاً درسته.
۱۰ مرداد ۹۶ ، ۱۹:۳۲ میثم علی زلفی
علی برکت الله
لطفا مدافعان شکستن حصر افتضاح برجام را هم درست کنند!
تشکر
پاسخ:
چه ربطی به هم دارن؟!
کاش سران فتنه رو بجای حصر ابعید میکردن به اسرائیل! تا حالشو ببرن بنده های مظلوم خدا
گناه دارن بیچاره ها توی حصرن
حداقل تبعیدشون میکردن اسرائیل با خیال راحت در مهد تفکراتشون زندگی میکردن
البته اگه اسرائیل این مهره هاشو راه بده بخاکش
حالا اسراییل هم نشد آمریکا هست!
"صبر" چیز عجیبیه...

بیخود نیست که گفته شده: ان الذین قالوا ربنا ا... ثم استقاموا فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون. گاهی فکر می‌کردم به همین راحتی فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون؟ ولی به همین راحتی نیست...

+‌به نظرم علاوه بر قدرت و جرأت محاکمه‌ این افراد رو شاید به قول شما نداشتن قدرت یا میل محاکمه افراد دیگری رو هم نداشتن دخیله. مساله این هست که کی باید کی رو محاکمه کنه؟ چون به نظر من در اون قضیه خیلی‌های دیگه هم دخیل و مقصر بوده‌ن. بلکا محصور کننده‌ها هم. و به خاطر همین یه معمای بی‌پاسخ خواهد بود این قضیه... این‌طور نیست به نظرتون؟ چون ممکنه...
؟



پاسخ:

بله، قطعاً تقصیراتی هم در طرف مقابل بوده و محاکمه کردن طرفین ماجرا کار بسیار مشکلیه. علی‌الخصوص که بعضی از محاکمه‌شونده‌ها ممکنه حرف‌هایی در دادگاه بزنند که دیگه نشه به این راحتی ماجرا رو جمع کرد.

هوادارانشون به نظرم عجیب‌ترن. چون معمولا آدم‌ها راحت یه کسی و فراموش می‌کنن.
نیست؟

خط آخر خیلی خوب بود. صادقانه و منطقی.
پاسخ:

بله، به‌طور عجیبی هنوز ۸۸ زنده است. تب انتخابات ۹۶ هم دیگه الان فرو خوابیده ولی انتخابات ۸۸ و قضایای بعدش هنوز داغه.

ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی