خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیال دست. آن بازی است که در مجالس کنند و آن چنان است که یک کس در کنار دیگری پشت سر او بنشیند و آن شخص عبا یا پرده ای بر سر خود و آنکه در کنار اوست کشد بحیله ای که شخص عقبی بالمره در انظار پنهان گردد و معلوم نشود و قدری از شانه های آنکه بکنار اوست نیز پوشیده شود آنگاه شخص کنار نشسته دستهای خود را بر پشت برد و نگهدارد و آن شخص عقبی دستهای خود را بعوض دستهای کنار نشسته برآرد و این پیشی شروع بحرف زدن یا گفتن کند و آن عقبی بدستهای خود که بیرون آید حرکات او را مطابق حرف زدن او بعمل آورد از قبیل دست حرکت دادن و دست بر سبال و صورت کشیدن و گرفتن نی قلیان بر دست و به دهن گذاشتن همه حرکات از دستهای آن عقبی بجهت این یکی که در کنار اوست بعمل آیند و بر ناظران و مجلسیان چنین مفهوم می گردد که این دستهای خود شخصند که بحرکات ارادی حرکت کنند. (از لغت نامه ٔ محلی شوشتر نسخه ٔ خطی ).
لغت‌نامه دهخدا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
اینجا هم هستم

آخرین سنگر

دوشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۳۸ ق.ظ








پی‌نوشت: اینجا

۹۵/۰۶/۰۸

نظرات  (۲)

۰۸ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۱۹ میثم علی زلفی
شنیده بودم که رقاصه ها و آوازه خوان های اونور آبی به اصحاب و برخی یاران فتنه خط می دادن اما ندیده بودم.
اما خب حرف خوبی می زد به هر حال آخرین سنگر سکوته و همه ما فعلا داریم سکوت می کنیم. اما وای به روزی که فرمان شکستن سکوت صادر شود....
پاسخ:
واقعاً برداشت سیاسی کردن از این پست کار هر کسی نیست! «برخی یاران فتنه» منم؟! :))
شما هنوز درگیر اینور آب و اونور آب هستی؟ مملکت روی آبه، دیگه اینور و اونوری نمونده!
و اما داریوش. گمون نکنم تعداد آهنگ‌هایی که در همه‌ی عمرم ازش شنیدم بیشتر از تعداد انگشت‌های یک دست باشه. ماجرای آشنایی‌ام با این آهنگ هم اینطوری بود که هفت-هشت روزی مأموریت نوروزی رفته بودم داراب، و در کلانتری آنجا سربازی بود که مدام این آهنگ را زمزمه می‌کرد. خوشم آمد، سرچ کردم، پیدایش کردم، گوشش کردم، خوشم آمد.
نکته‌ی آخر هم اینکه آخرین سنگر یعنی جایی که دیگه بعدی نداره، بعدش مرگه. اگه منتظر فرمان شکستن سکوت هستید، پس هنوز حداقل یه سنگر دیگه دارید.
۰۹ شهریور ۹۵ ، ۱۰:۱۳ میثم علی زلفی
نه عزیزم شما گل ما هستی!
خیلی سخت می شود شما را در اصحاب فتنه جای داد حتی با سریش هم نمی چسبد
پاسخ:
«تبارک الله از این فتنه‌ها که در سر ماست».

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی