خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیال دست. آن بازی است که در مجالس کنند و آن چنان است که یک کس در کنار دیگری پشت سر او بنشیند و آن شخص عبا یا پرده ای بر سر خود و آنکه در کنار اوست کشد بحیله ای که شخص عقبی بالمره در انظار پنهان گردد و معلوم نشود و قدری از شانه های آنکه بکنار اوست نیز پوشیده شود آنگاه شخص کنار نشسته دستهای خود را بر پشت برد و نگهدارد و آن شخص عقبی دستهای خود را بعوض دستهای کنار نشسته برآرد و این پیشی شروع بحرف زدن یا گفتن کند و آن عقبی بدستهای خود که بیرون آید حرکات او را مطابق حرف زدن او بعمل آورد از قبیل دست حرکت دادن و دست بر سبال و صورت کشیدن و گرفتن نی قلیان بر دست و به دهن گذاشتن همه حرکات از دستهای آن عقبی بجهت این یکی که در کنار اوست بعمل آیند و بر ناظران و مجلسیان چنین مفهوم می گردد که این دستهای خود شخصند که بحرکات ارادی حرکت کنند. (از لغت نامه ٔ محلی شوشتر نسخه ٔ خطی ).
لغت‌نامه دهخدا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
اینجا هم هستم

بی‌جواب

شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۱ ب.ظ

اخیراً یک فایل صوتی مربوط به ملاقات مرحوم آیت‌الله منتظری با یک هیئت چهارنفره‌ی قضایی-اطلاعاتی منتشر شده که در آن درباره‌ی اعدام بعضی از زندانیان عضو سازمان مجاهدین خلق در سال ۶۷ صحبت می‌شود. با انتشار این فایل صوتی دوباره سؤالاتی درباره‌ی چرایی و چگونگی اعدام این افراد مطرح شده. فعلاً اطلاعات کافی برای موضع‌گیری و قضاوت درباره‌ی این موضوع ندارم و درباره‌ی صحت و سقم ادعاهای مطرح شده اظهارنظر نمی‌کنم.

آنچه برایم بسیار عجیب است نحوه‌ی واکنش مقامات مسئول جمهوری اسلامی و صداوسیما است. تا جایی که اخبار را دنبال کرده‌ام، هنوز هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای درباره‌ی چرایی این اعدام‌ها به مردم ایران داده نشده. در عوض، درباره‌ی جنایات منافقین، حمایت بی‌بی‌سی از آنها، رابطه‌ی احتمالی بیت آیت‌الله منتظری با جبهه‌ی استکبار و ساده‌لوحی مرحوم منتظری سخنان زیادی گفته شده و می‌شود. با فرض صحت همه‌ی این اظهارات مطرح شده در رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی، سؤالات برآمده مربوط به این اعدام‌ها پاسخ داده نشده‌اند. اصرار تریبون‌های رسمی بر ندادن پاسخ دقیق و سرراست به پرسش‌ها و درعوض اظهار ادعاهای حاشیه‌ای و تکراری، شاید حاکی از این باشد که جوابی وجود ندارد.

۹۵/۰۵/۲۳

نظرات  (۳)

۲۳ مرداد ۹۵ ، ۲۳:۱۸ آقای فِلینت
بحث بی جوابی نیست.

هر کس که عضو گروه تروریستی باشه و اقدام علیه امنیت ملی کنه طبق حکم دادگاه اعدام میکنند.

منافق کور دل، دفاع نداره.
پاسخ:
طبق حکم دادگاه زندانی بوده‌اند. سؤال این است که چرا با وجود این حکم دادگاه اعدامشان کردند.

دفاع از منافق کوردل نیست، سؤال درباره‌ی نحوه‌ی مرگ آدم‌هاست، حتی اگر منافق باشد.
صرف نظر از شعارهایی مثل کور دل و بسته فکر و... ، اکثر اینان پیش از اعدام زندانی بودند ولی زندانی شدن آنها به حکم قطعی دادگاه نبوده بلکه منتظر دادگاه بوده اند. در خانه های تیمی یا حین عملیات ترور دستگیر شدند. اما بعدا در دادگاهی ویژه و به سرعت دادگاهی شده و صدور حکم شد. سپس اعدام شدند.
پیش از آن هم در زندان شروع به اغتشاش و شورش کردند.
با بیرون زندان ارتباط برقرار کرده و برنامه ریزی جدی علیه نظام داشتند. نمیدانم آن روزها را بیاد دارید یا نه ؟ 
پاسخ:
متأسفانه تعدادشان زیاد بوده و نمی‌شود افکار عمومی را با این توضیحات کلی قانع کرد. حداقل من یکی که قانع نمی‌شوم.
نه خیر، آن روزها را به یاد ندارم و گمان نمی‌کنم نیازی به یاد آوردن هم باشد.
اصلا انتظار چنین پست و نظری رو از شما نداشتم! اگر مسأله ی شما صداوسیما و رسانه هاست که چرا درست و حسابی نمی گویند که قضیه چه بوده و حالا اشکال شما به آن هاست که خب باشد! اما اگر نظرتان این است که چون تریبون های رسمی چیزی نمی گویند پس لاجرم ادعاهای منافقین در مورد بی دادگاه و محاکمه بودن درست است که واقعا عجیب است این نظر! این ها صدر تا ذیل ممکلت را ترور کردند یک کلمه راجع بهشان چیزی نمی گویید بعد برمبنای حرف کذب، نتیجه گیری می کنید که چرا مجازات شدند؟
خیلی ها راجع به این دادگاه ها صحبت کرده اند، خاطرات اشخاص را ببینید هست، ری شهری، هاشمی...همه بی دادگاه بودن اعدام ها را رد کرده اند!

پاسخ:
فکر کنم با من هم‌نظر باشید که صرف اینکه ری‌شهری و هاشمی در کتاب خاطراتشان گفته باشند ما برایشان دادگاه تشکیل دادیم، نمی‌تواند توجیه مناسبی برای اعدام دو-سه هزار نفر (علی الادعا) باشد. چیزی که برای قضاوت درباره‌ی اعدام‌هایی چنین گسترده مورد نیاز است اطلاعات دقیق از جرایم آنهاست که متأسفانه در دسترس نیست. حتی آمار دقیقی از تعداد اعدام‌شدگان وجود ندارد. با این شرایط فقط باید چشم‌بسته به ادعای حاکمان اعتماد کرد و اگر کسی نخواهد اعتماد کند، هیچ مبنای دیگری برای خوش‌بینی به نظام وجود ندارد. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی