خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیال دست. آن بازی است که در مجالس کنند و آن چنان است که یک کس در کنار دیگری پشت سر او بنشیند و آن شخص عبا یا پرده ای بر سر خود و آنکه در کنار اوست کشد بحیله ای که شخص عقبی بالمره در انظار پنهان گردد و معلوم نشود و قدری از شانه های آنکه بکنار اوست نیز پوشیده شود آنگاه شخص کنار نشسته دستهای خود را بر پشت برد و نگهدارد و آن شخص عقبی دستهای خود را بعوض دستهای کنار نشسته برآرد و این پیشی شروع بحرف زدن یا گفتن کند و آن عقبی بدستهای خود که بیرون آید حرکات او را مطابق حرف زدن او بعمل آورد از قبیل دست حرکت دادن و دست بر سبال و صورت کشیدن و گرفتن نی قلیان بر دست و به دهن گذاشتن همه حرکات از دستهای آن عقبی بجهت این یکی که در کنار اوست بعمل آیند و بر ناظران و مجلسیان چنین مفهوم می گردد که این دستهای خود شخصند که بحرکات ارادی حرکت کنند. (از لغت نامه ٔ محلی شوشتر نسخه ٔ خطی ).
لغت‌نامه دهخدا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
اینجا هم هستم

نمک روی زخم دل

سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۱ ق.ظ

کاری‌ش نمی‌شود کرد. دلشوره را می‌گویم؛ کاری‌ش نمی‌شود کرد. تنها راه علاجش اشک است و وقتی اشک مقدور و میسّر نباشد، دیگر کاری‌ش نمی‌شود کرد. مثل قطاری که راه عبورت را سد کرده باید بگذاری تا بگذرد. مثل بچه‌ی ناآرامی که نه خودش می‌خوابد و نه می‌گذارد تو بخوابی. نه لالایی حالی‌اش می‌شود، نه نوازش، نه دعوا، نه کتک. کاری‌ش نمی‌شود کرد، باید بگذاری زار بزند. آن‌قدر پاهایش را زمین بزند تا خسته شود، تا بی‌هوش شود. باید بگذاری با ناخن‌هایش چنگ بکشد به دیوار روحت. باید چشمانت را ببندی و دندان‌هایت را به هم بفشری. باید دردش را بکشی. باید تحمل کنی، وگرنه وقتی سر می‌رسد کاری‌ش نمی‌شود کرد. دلشوره را می‌گویم.

۹۵/۰۵/۱۲

نظرات  (۴)

۱۲ مرداد ۹۵ ، ۰۱:۱۲ کمی خلوت گزیده!
دلشوره را میگویم رو اگر از اول متن حذف کنید بنظرم بهتره...
تو کل متن یه حس کنجکاوی ایجاد میشه، آخرش آدم میفهمه چیه...

البته که شما در صدد خلق اثر ادبی نبودین انقدر دلشوره داشتین! :)))))
دلتون آروم...
۱۲ مرداد ۹۵ ، ۰۱:۱۴ کمی خلوت گزیده!
میگفتم دلتون شیرین بیتر بود! :)))
پاسخ:
اینو چند ماه پیش نوشته بودم. داشتم یادداشت‌هامو زیرورو می‌کردم چشمم افتاد بهش. واقعاً قصد خلق «اثر ادبی» نداشتم، ولی شاید اینطوری که شما می‌گین بهتر می‌شد.
اسمش میتونه غیر از دلشوره چیزای دیگه هم باشه...
دلشوره با ذکر و یاد خدا، با خواب، با یه لیوان گل گاوزبون گاهی آروم میگیره

دلشوره ادم رو بیقرار میکنه
دردش هم بیشتر بخاطر اینه که نمیدونی علت بوجود اومدنش چیه

مردا رو نمیدونم، ولی خانم ها اغلب خیلی تجربه اش میکنن
دلشوره رو
پاسخ:
فکر کنم دلشوره و بی قراری یه چیز باشن. شاید هم اشتباه می کنم. نمی تونم بگم مداوم این حس رو تجربه کردم ولی هرازگاه تجربه اش می کنم.
وقتی میگید ”نمک روی زخم دل” یعنی میدونید مشکل چیه!! :)
پاسخ:
نمی دونم. مشکل چیه؟!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی