خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیال دست. آن بازی است که در مجالس کنند و آن چنان است که یک کس در کنار دیگری پشت سر او بنشیند و آن شخص عبا یا پرده ای بر سر خود و آنکه در کنار اوست کشد بحیله ای که شخص عقبی بالمره در انظار پنهان گردد و معلوم نشود و قدری از شانه های آنکه بکنار اوست نیز پوشیده شود آنگاه شخص کنار نشسته دستهای خود را بر پشت برد و نگهدارد و آن شخص عقبی دستهای خود را بعوض دستهای کنار نشسته برآرد و این پیشی شروع بحرف زدن یا گفتن کند و آن عقبی بدستهای خود که بیرون آید حرکات او را مطابق حرف زدن او بعمل آورد از قبیل دست حرکت دادن و دست بر سبال و صورت کشیدن و گرفتن نی قلیان بر دست و به دهن گذاشتن همه حرکات از دستهای آن عقبی بجهت این یکی که در کنار اوست بعمل آیند و بر ناظران و مجلسیان چنین مفهوم می گردد که این دستهای خود شخصند که بحرکات ارادی حرکت کنند. (از لغت نامه ٔ محلی شوشتر نسخه ٔ خطی ).
لغت‌نامه دهخدا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
اینجا هم هستم

«بختِ پریشان و دستِ کوته»

سه شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۰۶:۵۰ ق.ظ

گناه اگرچه نبود اختیار ما حافظ        تو در طریق ادب باش و گو گناه من است

۹۴/۰۷/۲۸

نظرات  (۲)

حالا که قراره همه چیز رو بپرسیم ارتباط عنوان این پست رو هم با محتواش توضیح بدین لطفا.
پاسخ:

:))

حافظ می‌گه:

اگر به زلف دراز تو دست ما نرسد/ گناه بخت پریشان و دست کوته ماست

پس تقصیر می‌افته گردن بخت پریشان و دست کوته ما. گناه رو در این کانتکست در نظر بگیرید. حالا بریم سراغ این بیت:

گناه اگرچه نبود اختیار ما حافظ/ تو در طریق ادب باش و گو گناه من است

حالا همین گناهی که ازش حرف زدیم، دست ما نبود. ما مجبور بودیم، اختیاری نداشتیم در گناه نکردن. (گناهی که بی‌اختیار باشه دیگه اصلاً گناه نمی‌شه اسمشو گذاشت). ولی به‌خاطر ادب باید خودمون گردن بگیریم و بگیم تقصیر از ماست، گناه از ماست.

 

+ فکر کنم این‌جور پست‌ها نشون میده که من یه مرضی دارم، ترکیبی از سادیسم و مازوخیسم! ولی خودم این جور پست‌ها رو بیشتر دوست دارم. فکر کنم مرضم خیلی حاد باشه!

یادم باشه جهت خدمت به آیندگان حتما وظیفه شفاف سازی در این وبلاگ رو برعهده بگیرم :)

+احتمالا این جور پستهای شما نشون میده من هم یه مرضی دارم، اتفاقا ترکیبی از همون سادیسم و مازوخیسم با دُز بالاتره دومی که تا نفهمم منظورتون چی بوده راحت نمیشم! و مثل دیگران هم نمیتونم راحت بگذرم!
راستش بعضی از این پستهای کوتاه هم برای من تاثیرش بیشتره! البته به شرطی که مختصرگویی و ابهام تا حدی باشه که نتیجه خواننده نزدیک به نتیجه نویسنده باشه نه این جوری که ما رو رها کنید در یک خلسه و خودتون به نظاره بنشینین!
پاسخ:

:)

 

+ امّن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء.

:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی