خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیالِ دست

نوشته‌های مهدی ابراهیم‌پور

خیال دست. آن بازی است که در مجالس کنند و آن چنان است که یک کس در کنار دیگری پشت سر او بنشیند و آن شخص عبا یا پرده ای بر سر خود و آنکه در کنار اوست کشد بحیله ای که شخص عقبی بالمره در انظار پنهان گردد و معلوم نشود و قدری از شانه های آنکه بکنار اوست نیز پوشیده شود آنگاه شخص کنار نشسته دستهای خود را بر پشت برد و نگهدارد و آن شخص عقبی دستهای خود را بعوض دستهای کنار نشسته برآرد و این پیشی شروع بحرف زدن یا گفتن کند و آن عقبی بدستهای خود که بیرون آید حرکات او را مطابق حرف زدن او بعمل آورد از قبیل دست حرکت دادن و دست بر سبال و صورت کشیدن و گرفتن نی قلیان بر دست و به دهن گذاشتن همه حرکات از دستهای آن عقبی بجهت این یکی که در کنار اوست بعمل آیند و بر ناظران و مجلسیان چنین مفهوم می گردد که این دستهای خود شخصند که بحرکات ارادی حرکت کنند. (از لغت نامه ٔ محلی شوشتر نسخه ٔ خطی ).
لغت‌نامه دهخدا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
اینجا هم هستم

عذرخواهی‌های جامانده

چهارشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۴۹ ب.ظ

یکم. یکی از مزیت‌های وبلاگ نسبت به بعضی از رسانه‌های انتشار محتوا در اینترنت این است که می‌شود از نظرات مخاطبان بهره گرفت. با این حال، وبلاگ‌نویس بنا به صلاحدید خود، می‌تواند قسمت نظرات را از وبلاگش حذف کند. اما به نظرم نیاز است چنین وبلاگ‌نویسی به‌نحوی امکان تماس را برای مخاطب فراهم کند؛ از طریق آدرس ایمیل، شماره‌ی تلفن، شناسه‌ی تلگرام و اینستاگرام یا هر چیز دیگری از این قبیل. شاید یکی از مخاطبان با شما کار واجبی داشته باشد. مثلاً سؤالی درباره‌ی یکی از مطالب وبلاگتان داشته باشد، یا اینکه اشتباه مهمی را بخواهد تذکر دهد، یا شاید بعد از حدود ۷۰ روز تازه پست وبلاگ شما درباره‌ی پستی در وبلاگش را بببند و به دنبال راهی برای عذرخواهی بگردد. بله، با شما هستم خانم نادری؛ به خاطر حال بدی که آن پست به شما داد عذر می‌خواهم.

دوم. به نظرم می‌آید یکی از خوانندگانِ بسیار محترم وبلاگ هنوز به خاطر پست فوق‌الذکر دلش با نویسنده‌ی وبلاگ صاف نشده. برخلاف خانم نادری، راه‌های مختلفی برای عذرخواهی از ایشان پیش رویم بوده ولی آنچه تاکنون مانع شده شرمساری است. این روزها پنل وبلاگم را که باز می‌کنم بیش از هر چیز انتظار و امید دیدن کامنتی از ایشان را می‌برم که نشانه‌ای باشد بر نبودن دلگیری و هر روز که می‌گذرد امیدْ کمتر و عذرخواهی سخت‌تر می‌شود. پس تا از این سخت‌تر نشده باید دست‌به‌کار شوم: خانم نظریان به خاطر آن پست و آن حس بد عذرخواهی می‌کنم. باید خیلی زودتر عذرخواهی می‌کردم ولی رویش را نداشتم.

۹۶/۰۴/۰۷

نظرات  (۵)

یه عذرخواهی هم از من میکنید که زود لو دادید زنده‌اید (!) و من نتونستم بفهمم چه حسی ممکنه بهم دست بده و این پست دوباره یادم انداخت! 
حیف
پاسخ:
دوسرباخت که می‌گن همینه! :))
به خاطر زود لو دادن عذرخواهی نمی‌کنم چون هم‌بسته بود با ادامه‌ی ناراحتی چند نفر از خواننده‌ها، ولی بالاخره یه روزی می‌میرم و یکی از دوستانم میاد اینجا اعلام می‌کنه. اون موقع حسشو درک می‌کنید.
۰۸ تیر ۹۶ ، ۰۰:۵۴ میثم علی زلفی
دمت گرم
پاسخ:
مخلصیم.
انشالله سالم و سلامت باشید. البته اون پست باعث شد تا جایی که ممکنه زود به زود به وبلاگتون سر بزنم تا ماجرایی رو از دست ندم. انشالله که خبرهای بعدی خوش باشن.
پاسخ:
خیلی ممنون. من هم امیدوارم اینجا همیشه خبرهای خوب باشه‌.
۰۸ تیر ۹۶ ، ۱۲:۵۴ فاطمه نظریان
سلام
تو تلگرام حرف‌ها زده شد، اما خب اینجا هم شاید خوب باشه که بگم من واقعا راضی به این مدل عذرخواهی نبودم. دل من هم صاف شده.
پاسخ:
سلام. ممنون.
دل؛ دل ! دل های صاف و ناصاف، اهمیت دل دیگری و... بدینگونه پا در هوا شدن هویت بیرونی مصنوعی، عقلانیت خشک و چرتکه و خط کش ... 
دل خیلی خوب است. بهترین موجود خداست؛ خیلی خاشع و افتاده است ولی راستش را بخواهید آقای وجود است. سرور کائنات همین دل است؛ نه عقل پر مدعای خط کش نشان! 
عقل اول و مستفاد و بالفعل برای چرتکه زندگی خوب است ولی نه برای خود زندگی کافی! حدش همان است که میدانیم ولی بی جهت بادش کرده ایم و تحویلش می‌گیریم  
دل را عشق است دل مستفاد و دل بالفعل را! دل صاف و پر صفا را. همان که وادارت میکند عذرخواه کنی! دل ناصافی را با خودت صاف کنی! دلی را از لرزش نگه داری و... 

با من صنما دل دل دل دل دل دل دل، یک دله کن.     

پاسخ:
علاوه بر اینها دل قرارگاه ایمان هم است و شاید برای همین است که عشق و ایمان این همه به هم شبیه و مرتبط اند.
ممنون برای این دل‌نامه. :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی